Slik ble fremtidens løsning for gårdeiere skapt

13 sep, 2023 | Nyheter

Hvorfor skal det være en app for alt på jobben – kantine, booking av møterom og parkeringsplass? Og hvordan kan gårdeiere få alt samlet i én digital løsning, funderte gründer Ole Aabel en gang i 2018. Det skulle bli starten på Izy-eventyret.

Ideen om en teknologisk løsning for smart drift av eiendom, kom for over fem og et halvt år siden. Den gang var det ingen rene Facility Service applikasjoner og ingen helhetlige digitale løsninger innen området. 

På noen få år er den digitale plattformen til Izy blitt Norges raskest voksende verktøy for gårdeiere innen FM – facility management, og administrasjon av FS – facility services. 

Plattformen består av Izy Portal som er et administrasjonsverktøy for gårdeier og tjenesteleverandør, og appen «Izy App» som brukes av leietakerne på bygget. 

Gründere i tospann

Ole Aabel var ikke alene om å starte opp Izy. Med fra starten var også Tor Rønhovde, administrerende direktør i selskapet 4service – et selskap med flere tusen medarbeidere fordelt på divisjonene Food and Facilities, Cleaning and Maintenance og Accommodation. 

Med bakgrunn fra facility services, hadde Tor Rønhovde for lengst erfart behovet for oversikt og mer effektiv drift innen blant annet renhold, kantine, vedlikehold og utleie av lokaler. I krysspunktet mellom effektuering av tjenester og teknologiske løsninger, så Ole og Tor muligheter for et selskap som Izy.

Tjenester + tech

Tor fra “tjeneste-siden” og Ole fra “tech-siden” ble en god match i jobben med å finne smarte løsninger og nyttige verktøy til administrasjon og drift av næringseiendom. 

– Mange forelsker seg i teknologien, men ikke hva og hvordan den kan løse utfordringer og behov for gårdeiere og tjenesteleverandører, noe som igjen gir fornøyde leietakere og ansatte. Med Tor hadde vi med den faglige tyngden og erfaringen innen forvaltning og drift av bygg fra starten av. Han har kjent hvor skoen trykker i det daglige og hvor det er behov for smarte løsninger, sier Ole.

I dag sitter Tor i styret i Izy, mens Ole er med i det daglige som CVO – Chief Visionary Officer, en rolle som passer ham godt og som er en nødvendighet for et selskap som skal nå nye markeder.

Izy app booking

Izy App med løsninger for booking

De to gründerne lå ikke akkurat på latsiden. Innen ett år hadde gått, var det utviklet en  løsning med Izy App for booking av ressurser og tjenester i et næringsbygg, blant annet booking av møterom og kantinetjenester. Og nå kom de første kundene: Helsedirektoratet, TV2 og Vinmonopolet. 

Det tok ikke lang tid før gårdeiere kom på banen. De ønsket å få utviklet en app til administrering av tjenester i næringsbyggene sine. 

– Noen store eiendomsselskap hadde kommet langt med egen teknologi, men ikke innen Facility Management-området. Ett eksempel er Braathen Eiendom som droppet eget utviklingsprosjekt og heller ble med Izy som sparringspartner fra tidlig av, forteller Ole.

Smarte moduler og unike løsninger

I starten var tanken at alle kunder skulle ha sin egen app tilgjengelig i app store. Men da antallet apper nådde 60, innså Ole og kollegene i Izy at vedlikeholdet av appene ble umulig. Det resulterte i at Izy App 2.0 ble en applikasjon for alle brukere

– Med standardiserte løsninger og gode moduler, ble det enklere å videreutvikle og tilpasse løsningene derfra for å møte ulike ønsker og behov hos kundene. Det gjorde at vi kunne levere tilpassede og unike løsninger for hvert bygg og til langt lavere kostnad enn om kunden skulle utvikle sin egen app fra bunnen av, forteller Ole.

Versjon 2.0 av Izy App ble først tatt i bruk hos 4service. Dette skulle bli en digital spydspiss for selskapet.

– Da vi så hvordan dette utviklet seg, burde ikke Izy selges til alle? Det var ikke noen grunn til å begrense seg, sier Ole. Det ble tatt en beslutning i 4service om å ikke gjøre så store investeringer i Izy lenger, og for to år siden ble Izy skilt ut for å bygge seg opp med egen organisering. Fra å være to personer i starten, er det nå 23 ansatte i selskapet, mange av dem utviklere.

– Med 1 million brukere som mål, så vi at vi måtte bygge ut teknologien, forteller Ole. Nå har Izy akkurat lansert versjon 3.0 av Izy App.

Må tåle skjær i sjøen

Ole må sies å være en gründer på sin hals. Han er på jobb stort sett alle sine våkne timer, noe som er nødvendig når man ofte jobber med folk fra ulike tidssoner.

– Det er jo gøy, men alt går dessverre ikke alltid på skinner. Da hjelper det med en god dose stahet, sier Ole. Han jobber for å ligge foran, se mest fremover og tenke på mulige scenarier. Og som ivrig seiler, er det selvfølgelig referanser fra sjøen.

– For halvannet år siden, tegnet vi opp reisen i et kart med hvilke skjær i sjøen vi ville gå på. Det handlet mye om utfordringer rundt teknologi, finansiering og GDPR. På veien traff vi alle skjærene, men vi visste aldri når vi traff dem, forteller Ole. 

Har skapt en ny standard

– Vi jobber med det samme som i starten av Izy, men det ligger mer der enn hva vi har fått utviklet til nå, sier Ole. Han mener Izy er ett av selskapene i Norge som har størst potensiale. 

– Det finnes allerede mange digitale løsninger for drift og administrasjon av bygg, men det er ingen av løsningene på markedet som er komplette. Med vår løsning har du alt du trenger fra gjesteregistrering til å hente ut rapporter fra kantinen, mener gründeren.

Fremtidens verktøy for kostnadseffektiv drift

Det jobbes mye med prediksjon ved hjelp av maskinlæring og kunstig intelligens. Data som hentes inn fra den digitale plattformen, kan benyttes til effektiv administrasjon og drift av kundens næringsbygg. Planlegging og bruk av ressurser blir enklere og mer treffsikkert. Det betyr at for eksempel leverandører av kantinetjenester i næringsbygg, kan bruke informasjonen til å beregne antall besøkende lang tid i forveien og gjøre innkjøpene mer nøyaktige.  

– Bruk av prediksjon vil påvirke hele økosystemet i bygget og gjøre driften mer bærekraftig og kostnadseffektiv. Her kan det spares mye penger på forbedring av forvaltning, drift og vedlikehold.

Lager sikre prediksjoner

– Prediksjonene regnes å være 97 prosent sikre tre til fire uker fram i tid, men vi satser på løsninger som kan predikere ressursbruk og drift så mye som ett år framover, forteller han. Valgene vi gjør, tas av ulike årsaker og faktorer som inntreffer: Togene er innstilt, dårlige kjøreforhold, influensasmitte på kontoret osv.

Ved prediksjon benyttes flere typer data, blant annet:

  • historiske data
  • syntetiske data 
  • vær og årstid
  • trafikkbilde
  • fraværsstatistikk

– Alt dette blir tilsammen en spåkule med veldig høy grad av sikkerhet. Driften blir mer bærekraftig og praktisk for brukerne av bygget, forteller Ole.

Satser i Skandinavia og Europa

På veien har Izy hatt gode hjelpere. For å få finansiell støtte til utviklingen av Izy, har selskapet fått midler via fond og investeringer. 

– Vi går nå fra å være start-up- til å bli et scale-up-selskap som skal nå videre ut. Bortsett fra en håndfull andre norske tech-selskap, er det ikke så mange som har fått det til, sier han. 

Målet er å bli ledende i Skandinavia i 2024 og så bevege seg videre ut til resten av Europa i 2025.. Gründeren tror fotfestet i Norge og all lærdom fra det norske markedet, kommer godt med.

– Norge er et perfekt sted å starte og teste. Her er det store og små aktører innen eiendom, og det er et bredt spekter av brukere. Samtidig er Norge veldig integrert i EU, sier Ole Aabel. 

Ønsker du en demo av vår løsning?

Ta kontakt i dag

Izy logo

Izy AS

Adresse

Oslo:
St. Olavs plass 5
0165 Oslo

E-post

Våre løsninger

For gårdeier

For tjenesteleverandør

For leietaker

For ansatte

Produkt

Izy Portal

Izy App

Om Izy

Om oss

Lurer du på noe?

FAQ

Personvernerklæring

Cookies

Følg oss i sosiale medier

Last ned Izy App